• גוסטבו הוכמן

כל מה שרציתם לדעת על פיקודי מצלמה ואפילו יותר

עודכן ב: 24 ינו 2019

רבים מאתנו קונים ברגעים אלו ממש מצלמה ומחליטים להכניס לחייהם את אחד מתחומי האומנות הכי מדהימים שיש (אבל אל תשאלו אותנו, אנחנו משוחדים).

המצלמה החדשה היא אביזר מגניב שבאמצעותו אנו יכולים להביע סוף סוף את עצמנו,

אך רבים מפחדים להשתמש בה מרוב פיקודים שונים ומחליטים להשתמש בפונקציה האוטומטית בלבד, או החבר'ה בסקלה הקיצונית השנייה, משתמשים בפיקוד ידני מוחלט כי זה נשמע מקצועי יותר, והולכים לאיבוד.

אז החלטנו לעשות לכם קצת סדר בבלגן ולעשות ספוילר כבר על ההתחלה -

לא משתמשים באוטומט. ובמרבית המקרים, לא משתמשים גם בפיקוד הידני.


הקדמה

הפיקודים השונים במצלמה, או במילים אחרות, עדיפויות שונות, הן בעצם סך של 3 פונקציות שונות שתלויות אחת בשנייה.

נוכל לקרוא להן, המשולש הקדוש 😊

כל עדיפות או פיקוד במצלמה מורכב משלושת הפונקציות הללו, כאשר בחלק מהפיקודים אנו יכולים לשנות לטעמינו ולפי הסיטואציות (כמות אור, מהירות תנועה וכו') אחת או יותר מהפונקציות ואת יתר הפרמטרים – אנו נותנים למצלמה 'להחליט' עבורנו.

המשולש הקדוש מורכב מ- ISO (רגישות חיישן), מפתח צמצם ומהירות תריס,

כאשר יחסי הגומלין מורכבים ממהירות התריס הקיימת בתוך המצלמה, ואילו מפתח הצמצם קיים בתוך העדשה עצמה (נכון למצלמות DSLR ואנלוגיות, ואילו מצלמות קומפקטיות דמוי SLR מגיעות עם עדשה מובנת).

ועל פי מה נבחר לעבוד עם עדיפות כזו או אחרת? לפי הסיטואציה שבה אנו נמצאים.

אז תשכחו את כל מה שחשבתם,

בואו ונתחיל 😊

1. פיקוד אוטומטי

משמעות הפיקוד: הפיקוד האוטומטי במצלמה נועד למצבים בהם אנו נותנים את מלוא קבלת ההחלטות למצלמה, המצלמה הופכת להיות מכשיר ללקיחת תמונות בלבד על ידי הקליק, והיא זו שמבצעת את כל החישובים לבד ללא התערבות של הצלם.

לדוגמה – המצלמה תשלוף פלאש במידה והיא מבינה כי מתקיים צילום באזור חשוך, המצלמה תבחר את טמפרטורת הצבע (איזון לובן) וכו', והכל על פי הגדרות היצרן.

בפיקוד זה אין לנו שליטה על עומק השדה, על מהירות סגר התריס וגם לא על ה- ISO.

לכן אין לנו אפשרות ליצור או להביע את עצמו, להאיר או להחשיך אזורים מסוימים בתמונה בכוונה תחילה, או ליצור עומק שדה מכוון, כיוון שפשוט נתנו למצלמה להחליט עבורנו מה נכון.

מי משתמש בפיקוד ומתי? לרוב נשתמש בפיקוד זה במצבים בהם אין לנו צורך ביצירה כלשהי אלא רק לשם תיעוד מידי בלבד. לעתים נדירות בלבד צלמים משתמשים בפיקוד האוטומט על מנת שלא לפספס רגעים היסטוריים, אך במקביל גם כאשר הם יודעים שהם לא מגיעים ליצור אלא לתעד תיעוד פשוט ללא חשיבה אמנותית.

יש לשים לב שגם בפיקוד האוטומטי, עקב הגדרות היצרן במפעל, האוטומט לא יבטיח חשיפה נכונה,

כמו כן, אזור חשוך יחסית עלול להתריע למצלמה על כך, וללא שליטה של הצלם, יופעל פלאש לא רצוי בזמן הצילום.

2. פיקוד PROGRAM

משמעות הפיקוד: פיקוד זה מאוד דומה לפיקוד האוטומטי, אך בשונה ממנו, כאן ניתן לשנות את רגישות החיישן בלבד, כאשר יתר הפרמטרים נקבעים גם כן על ידי המצלמה באופן אוטומטי.

לפי רגישות החיישן שנקבע (וזאת נעשה לפי כמות האור שיש לנו בתנאי שטח, למשל – בתנאי שמש נקבע רגישות של 200 ISO, ובתנאי אור יום מוצלים נוכל לעלות רגישות לכ-400 ISO, וכמובן שבתנאים עם כמות אור ירודה מאוד, נניח בשעות ערב מאוחרות, נעלה את הרגישות בהתאמה, תוך ידיעה שגם נעלה ברמת הגרעון בתמונה).

הפיקוד Program כשמו כן הוא, זהו מצב מתוכנת על ידי המפעל, כאשר המצלמה בוחרת לבד את מפתח הצמצם ומהירות התריס. הprogram זהו בעצם הזיכרון של המצלמה, אנחנו בוחרים את הרגישות ISO, אנו נבחר אם הצילום יהיה עם או בלי פלאש ואנו נבחר את איזון הלובן.

את יחסי הגומלין – הצמצם והתריס, המצלמה בוחרת לבד. ניתן לשנות באמצעות גלגלת המצלמה את הפרמטרים שמבחינת המצלמה הם ברירת מחדל, ברגע שעשינו חצי לחיצה. כך שאם הצמצם המוצע לא מתאים, ניתן באמצעות הגלגלת לשנות את המפתח שלו וכמובן מהירות התריס תותאם לפרמטר החדש הנבחר. כנ"ל אם המהירות לא מתאימה, הצמצם יותאם למהירות החדשה הנבחרת. כל זה קורה מכיוון שמדובר במושג "יחסי הגומלין" שתמיד יעבדו שניהם בתיאום.

מי משתמש בפיקוד ומתי? כאשר הצלם מעוניין לקבוע הוא בעצמו את הרגישות אשר תהיה בבקרתו, את טמפרטורת הצבע, ושימוש או אי ביטול הפלאש.



3. פיקוד / עדיפות צמצם

משמעות הפיקוד: עדיפות הצמצם, כשמה כן היא, נותנת את העדיפות ושינוי הפרמטר החשוב הזה ומעניקה לנו את היצירה המוחלטת. הצמצם שולט על עומק השדה שלנו, ובכך מעניק לנו את השליטה האולטימטיבית. כלומר, על איזה מישור הצילום יקבל חדות והיכן יהיה טשטוש היחסי או המוחלט בתמונה. בעדיפות זו אנו שולטים על ה-ISO, על מפתח הצמצם שלנו, איזון הלובן, וכמובן הפעלת פלאש בעת הצורך.

בפיקוד הצמצם, אנו אומרים למצלמה 'את תבחרי עבורנו את מהירות סגר התריס הרצויה'.

מי משתמש בפיקוד ומתי? הפיקוד הזה משמש צלמים במרבית המקרים, כאשר נרצה לקבוע מה העיקר והטפל בצילום, להשתמש בבקרת עומק שדה – כלומר, ליצור חדות בכל הרבדים בצילום, או להפך, לבצע טשטוש רקעים על ידי חדות מבדילה.

טיזר: הידעתם? בפיקוד הזה נוכל אף להשתמש בצילום למריחה והקפאת תנועה למרות שאנו לא בעדיפות התריס! בקורס צילום למתחילים אנו לומדים לעומק את הסיבה, המשמעות ואופן היצירה במצב כזה שכן זוהי טכניקה מתקדמת.



עומק שדה רדוד - צילום טבע


4. פיקוד / עדיפות תריס

משמעות הפיקוד: הפיקוד הנבחר לצילום בתנועה כאשר התנועה היא בבקרת הצלם, כולל הרעידות או יציבותו של הצלם עצמו בזמן החזקת המצלמה.

בכל פיקוד אנו כפופים לכמות אור מסוימת, ובעדיפות על מהירות התריס נוכל להקפיא או למרוח אובייקטים בתנועה (גם תנועות בלתי מורגשות לעין יהיו נראים בצילום).

ברוב המקרים (למרות שזה יחסית גורף), בצהריי היום קשה מאוד לקבל מריחות בתנועה, אלא אם כן הצלם מתקדם ויודע להפעיל עזרים שיבטיחו את מריחת התנועות בתמונה בזמן תאורה חזקה, ולהפך, בשעות החושך כמו בצילום לילה, עקב מחסור באור ברור שהתריס יעבוד בפרקי זמן ארוכים, ובכך לא נצליח להקפיא את התנועה שבצילום (כולל של הצלם בזמן החזקת המצלמה), לכן החשיבות הגדולה בצילום בעזרת החצובה ליציבות המצלמה, ולעתים להשתמש בפלאש על מנת להקפיא תנועות מסוימות, ובמקרה כזה ההקפאה תבוא על ידי הפלאש, ולא על ידי תריס המצלמה.

מי משתמש בפיקוד ומתי? כאשר גורם התנועה בצילום הוא הנושא, בין אם מדובר במריחה או בהקפאה, והצלם מעוניין להמחיש זאת בצילום.


המחשת התנועה בצילום

5. הפיקוד הידני מתי כן (ומתי לא) להשתמש בו?

משמעות הפיקוד: הפיקוד הידני, מעניק לצלם לבחור את כל הפרמטרים – ISO, צמצם, תריס, איזון לובן, וכמובן, שימוש או ביטול הפלאש.

הפיקוד הידני, שנחשב בטעות הפיקוד המקצועי, דורש ניסיון רב, מיומנות ומהירות בהחלטה. וברוב המקרים גם זה לא מספיק.

ומה המשמעות האמתית בעצם ומדוע לא נשתמש בפיקוד הזה במרבית הפעמים:

נניח ויצאנו לצלם ברחוב. יום בהיר ושמשי בחוץ, וחלפנו על פני תחנת אוטובוס.

בתחנה המוארת בשמש נפלאה יושב אדם שלכד את עיננו ואנו מבינים שזה הרגע המכריע לצלם את התמונה. ה-ISO ,הצמצם ואיזון הלובן כבר נקבעו על ידנו מבעוד מועד, וכעת נותר לנו רק לכוון, למדוד את האור בסרגל מהירויות סגר התריס, ולסובב את הגלגלת עד לחשיפה הרצויה. בזמן בדיוק סיימנו לבצע את המדידה בסרגל התריס, אותו אדם מהמושב שלו בתחנה, וכעת... הוא נכנס לתוך צל. מה עושים?

כיוון מהירות האור שביצענו בתאורת השמש כעת תיתן חשיפה שגויה לחלוטין בצל. (ועוד לא התחלנו לדבר על שיטות מדידת החשיפה הרצויות לכל מצב צילום, על כך אנו מדברים באריכות בקורס צילום למתחילים).

לכן, במצב כזה, נמליץ להשתמש בפיקוד הצמצם, שם נוכל לבצע נעילת חשיפה לאזור המתאים וליצור יצירה אמיתית בלי תלות של מדידה בלתי פוסקת בסרגל התריס.

מי משתמש בפיקוד ומתי? בצילומים שבהם סרגל החשיפה שלנו מוגבל למינוס 3 או מינוס 5 או פלוס 2 פלוס 5, והצלם מעוניין לחרוג מגבולות החשיפה לצורך יצירה, (טכניקות HIGH KEY, LOW KEY), הפיקוד הידני מאפשר חשיפה יתרה וחשיפת חסר.

מתי עוד? בתאורה ביתית, או בסטודיו בתנאי תאורה רציפה או תאורת פלאשים, על מנת למנוע מהמצלמה לאזן באופן אוטומטי את האזור השונה מהאזור הנמדד, הפיקוד הידני מאפשר לקבע חשיפה ללא צורך בנעילה או פיצוי חשיפה. וברור שכל שינוי ב-ISO, בצמצם או בתריס, ישפיע ליותר או פחות אור, על יותר או פחות מהירות, או על יותר פחות רעש דיגיטלי, ויותר או פחות עומק שדה.

וזו הסיבה שבפיקוד הידני אנו עובדים במצב אחד ויחיד בלבד – כאשר התאורה אינה משתנה ובשליטתנו. כל שינוי בחוץ של צניחת אור יום, שינוי בשעות היום, ענן שחולף, אור וצל, יגרום לנו להיות עסוקים בתיקוני חשיפה במהירויות התריס ללא הפסקה, במקום להיות עסוקים ביצירה.


High Key


אנו שמים דגש רב בלימודי הצילום שלנו על ההתפתחות שלנו כצלמים בעלי רגישות ועל אופן היצירה שלנו. ההבדל בין צלם אמיתי, חובב או מקצועי כאחד, לבין אדם שמצלם, הוא שצלם אמיתי רוצה להרגיש שהוא זה שסלל את הדרך לתמונה הסופית שלו ולא קיבל אותה בניסוי וטעייה,

לכן, בחירת העדיפות באופן מושכל וכן בחירת הפרמטרים בכל פיקוד, כאשר נעשים בחשיבה יצירתית מראש, יגרמו לפרמטרים הטכניים להיות כאלה שהקליק המיוחל הוא רק הדובדבן שבקצפת.

זו הסיבה שבתור צלמים, עלינו להבין את הסיטואציה, ורק אז להפעיל את הפיקוד הנכון (וכמובן, ליהנות מהדרך).




אם נהנית לקרוא, אז כיף לנו! שמחנו לתרום :)
אבל אם יש לך את הרצון לקחת את הצעד הבא בצילום,
להבין לעומק את המצלמה ולקבל כלים ממשיים לצילום מתוך הבעה וידע - אנחנו מזמינים אותך להצטרף עכשיו

קורס צילום בחיפה

קורס צילום בתל אביב

2016

המרכז לצילום אומנותי
0