כל מה שרציתם לדעת על עדשות מצלמה ולא העזתם לשאול

איזו מצלמה אתם ממליצים לקורס? השאלה הזו, בתחילת כל קורס צילום, חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה. השוק היום מוצף בדגמי מצלמות שונים ומגוונים, אבל מסתבר שהתשובה לשאלת המצלמה... לא נמצאת דווקא בה. איכות התמונה בכל הקשור לחדות האובייקט, העברת הצבעים, המרקם ולעיתים גם הניגודיות (קונטרסט), כל אלו נמצאים בעדשה ולא במצלמה. במידה וכל תקציבו של הצלם ילך לרכישת מצלמה משוכללת ויקרה בהתאם, והכסף שנותר מספיק רק לעדשה באיכות בינונית, לא יוכל אותו צלם ליהנות מתמונה חדה וברורה, והוא עוד עלול להאשים את המצלמה. על כן, המסקנה היא שהתקציב האמיתי יושקע בעדשה טובה, שביחד עם מצלמה טובה מספיק, גם אם היא לא תהיה הטובה והיקרה ביותר, תצליח לספק תמונות באיכות טובה מאוד. תפקיד העדשה הוא לרכז את כל קרני האור מהאובייקט המצולם, לנקודה אחת - נקודת החדות, אשר מהווה את הנושא המרכזי שבצילום. העדשות מחולקות לשתי קבוצות גדולות:

  1. עדשות אורך מוקד קבוע.

  2. עדשות אורך מוקד משתנה או "עדשות זום".

ישנן גם עדשות מיוחדות למטרות מיוחדות, אך הן פחות נפוצות והשימוש בהן הוא מאוד נקודתי. איכות התמונה עולה באופן חד וישיר ככל שמחיר העדשה עולה (בוודאי כאשר נבחנות שתי תמונות מצולמות ע"י אותו צלם בעזרת עדשה יקרה מצד אחד לעומת עדשה זולה יותר באופן משמעותי מצד שני). זה קורה כי הליטוש בכל עדשה וכמות האלמנטים שמרכיבים אותה, משתנים מחברה לחברה ובצורה דרסטית לפי יכולתה של אותה עדשה בחדות וניגודיות, ומעל הכול: פתיחת הצמצם. לכן בשוק עדשות רבות, והצלם בוחר אותן על פי שני גורמים מכריעים: מטרת הצילום (מבחינת אורך המוקד) ותקציב (מבחינת החברה המייצרת וגם הפתיחה המקסימלית של אותה עדשה). כמובן, כל עדשה קולטת זווית מסוימת ובחירת אורך המוקד היא בהתאם לאובייקט הצילום או פונקציית האפקט שהצלם מתכוון להשיג בתמונתו, כיוון שבצילום ישנה השפעה ישירה על הפרספקטיבה - גורם מכריע בבחירת העדשה הנכונה. עדשה שאורך המוקד שלה הוא 50 מ"מ נקראת עדשה רגילה או עדשת זווית נורמלית. העדשה הזאת רואה את אותה הזווית שהעין האנושית קולטת. לכן, עדשה כזאת מתרגמת את המציאות בצורה די דומה למציאות הקיימת סביב הנוף המצולם. זו הסיבה שעדשה כזאת לא זוכה לכבוד הראוי לה מצד כמות לא מבוטלת של צלמים, משום שצלם יצירתי, יבחר לצלם בזווית מעט שונה או שונה דרמטית מזאת שרגילים לראות ביום-יום. לעומת זאת, העדשה הזאת היא איכותית מאוד מבחינת חדות ובהירות.

 

עדשה ובה אורך המוקד שלה נמוך מ-50 מ"מ, נקראת עדשה רחבת זווית. העדשה הזאת קולטת זווית ראייה רחבה יותר מהעדשה הרגילה והתוצאה היא מאוד אקספרסיבית. בנוסף, צילום בעדשה הזאת מקצין את תחושת העומק ביחס לעומק האמיתי והתחושה מעמיקה עוד ככל שהזווית רחבה יותר. עדשה כזאת מטווח קצר מעוותת עקב יכולתה לראות בזווית רחבה כל כך. על כן, היא עדשה נכונה לצילום רחב או בחללים סגורים, אך בוודאי לא נכונה לצילום דיוקן כאשר הצלם יבקש לקבל תווי פנים פרופורציונאליים.

 

 

עדשה שמספר אורך המוקד שלה גדול מ-50 מ"מ נקראת עדשה טלסקופית או טלה-פוטו. העדשה הזאת רואה זווית מצומצמת מאוד לעומת העדשה הרגילה. האפקט המתקבל הוא השטחת כל מרכיבי הצילום, כאילו המצולם 'דבוק' על הרקע שלו. לכן היא העדשה הנכונה לפורטרט או צילום טבע כאשר אין ברירה וחייבים לקרב עצם מרוחק (חיה או נוף רחוק).

 

עדשות זום

לא כל עדשה מצלמת נכון כל דבר. לכן הצלמים מרבים להסתובב עם מספר עדשות בתיק הצילום. נכון שצילום הוא ביטוי חזותי ורק הצלם קובע את מגבלות הטעם הטוב מבחינת אסתטיקה ופרופורציה, אך עד שנשבור את החוקים (או הכללים) של הקומפוזיציה הנכונה, רצוי שנדע מספר דברים על שימוש נכון בעדשות. ראשית, העדשות שראינו קודם כולן הן של אורך מוקד קבוע. זאת אומרת, פחות נפוצות בקרב הצלמים, אבל האיכותיות ביותר, וזה רק עניין של תקציב וסחיבת ציוד. לכן קיים בשוק מבחר ענק של עדשות הנקראות עדשות זום. עדשה כזו היא מכלול של מספר עדשות באותה שפופרת (אורכי מוקד שונים). עדשת זום מאפשרת לשחק בין מספר אורכי מוקד. במילים אחרות, עדשת זום 24-135 מ"מ מעידה על עדשה שמתחילה כרחבת זווית (24 מ"מ) עד לטלפוטו בינוני (135 מ"מ) כאשר ניתן גם לנצל את כל אורכי המוקד שבדרך (28-35-50-70-85-90-100-120) וכמובן, שלבים בדרך. הליטוש של עדשה כזאת הוא לא אותו ליטוש של כל עדשה נפרדת (אורך מוקד לכל מרחק). הטכנולוגיה היום מאוד התפתחה בנושאים האלו וגם התחרות עושה את שלה. ניתן להשיג עדשות זום מאוד איכותיות היום, אבל די להביט בשתי תמונות מאותו אובייקט עם שתי עדשות שונות, ולראות באופן מספיק בולט כי התמונה האיכותית יותר תהיה זאת שצולמה עם עדשת אורך מוקד קבוע. עם כל הכבוד לאיכות, עדיין השיקול הכלכלי הוא זה שקובע אצל רוב הצלמים, לכן רובם משתמשים בעדשות זום שמכסות את כל המרחקים ואולי עדשת הטלפוטו הארוך ביותר או המקרו, הן העדשות היחידות הקבועות באורך מוקד יחיד.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

Please reload

קורס צילום בחיפה

קורס צילום בתל אביב

2016

המרכז לצילום אומנותי
0