פילטרים לצילום

אולי בתחילת הקריאה של מאמר זה, אתם יוצאים מתוך הנחה שכל מה שפילטרים למצלמה עושים, פוטושופ עושה טוב יותר...
מסתבר שהנחה הזאת לא ממש מדויקת, בעיקר כאשר רוצים לקבל תוצאה במעמד הצילום. צילום שנולד במקור כפי שהצלם רצה ותכנן ולא בדיעבד. דוגמה נוספת? מסנן UV - הפילטר הזה מסנן את הקרינה האולטרה-סגולה שמורגשת בגובה רב או בימי ערפל, אבל האמת שלרוב משתמשים בפילטר זה כמגן על עדשת המצלמה נגד לכלוך, שריטות וטביעות אצבע. וזה חברים, אפילו פוטושופ לא יכול לעשות.
 

המסננים בצילום נועדו לשימוש במעמד הצילום עצמו, ובגדול ניתן לחלק את השימוש הזה לשתי קבוצות: מסננים לתיקון עיוות טמפרטורת הצבע, ומסננים לאפקטים מיוחדים.
הקבוצה הראשונה מתייחסת לשימוש בפילטר כאשר טמפרטורת הצבע לא מתאימה באופן מסוים לתוצאה הרצויה (לדוגמה, כאשר מצלמים בחלל סגור מואר באמצעות תאורה מסוימת שאיזון הלובן או WB כפי שנהוג לומר, לא מסוגל לתרגם צבע נכון לדרישת הצלם. בחלל מואר ע"י שפופרות פלורסנטיות, מסנן מג'נטה הוא הפילטר הדרוש).

 

הקבוצה השנייה היא פילטרים לאפקטים מיוחדים. כאן אנחנו יכולים למצוא את הפילטרים שבזמן הצילום מסוגלים לתת לצלם מגוון אפשרויות שלא תמיד התוכנות לעריכה דיגיטלית יכולות לתת. זה מסביר מדוע המסננים הללו יקרים במחיר בהרבה ביחס לקבוצה הראשונה.
מספר דוגמאות:
כאשר מנסים לצלם משטח זכוכית כגון חלון ראווה או הברקות על פני נוזלים או משטחים מבריקים, לא תמיד ניתן לשנות זווית על מנת למנוע את ההשתקפויות הלא רצויות או את ההברקות המדוברות. כאן, שימוש במסנן PL או מקטב, עוזר לצלם "לקטב" את קרני האור לאזור שלא מפריע לסיטואציה, והדבר קורה בהזזת הטבעת החיצונית של הפילטר. כמו כן, כאשר מבקשים לעשות צילום עם ניגודים יותר קיצוניים (הוספת קונטרסט לתמונה), הפילטר הזה מספק תוצאות משביעות רצון.

פילטר PL

 

בקבוצה הזאת ללא ספק נוכל למצוא את הפילטר המבוקש ביותר, וכמובן, היקר ביותר – פילטר מסנן ND. מתי הפילטר הזה בא לעזרת הצלם ורק בעזרתו בלבד אפשר לצלם?

במאמר צילום סטודיו וגם במאמר על צילום עם פלאש, ראינו שהשימוש בפלאש מצריך צמצמים די סגורים, עקב עוצמת ההבזק, אז דמיינו סיטואציה:
צריך לצלם דוגמנית מזווית מאוד נמוכה, הדוגמנית מעשנת וידה מופנית לכיוון העדשה וחייבים לבצע את מוקד החדות (עומק שדה) דווקא על היד עם הסיגריה, במטרה לקבל בטשטוש בולט לעין, את פני הדוגמנית. הבזק אחד מספיק כדי לשרוף את התמונה, מפני שרגישות החיישן 100 ISO וסנכרון המהירות הידוע בתריס המצלמה 1/160 לא נכונים עם פתיחת צמצם מקסימלית לקבלת עומק שדה רדוד, גם כאשר מחלישים את עוצמת הפלאשים וגם אם מרחיקים אותם.
מסנן ה-ND גורם לעדשה לחסום את רוב קרני האור ובעינית המצלמה נעשה חושך ברמה כזאת שחייבים לבצע חדות ללא הפילטר מוברג, אחרת לא ניתן לראות דבר דרך העדשה. החושך שנוצר מצריך פתיחת צמצמים קיצונית, וזה מאפשר קבלת עומק שדה רדוד ונכון לתמונה הרצויה.
דוגמה עוד יותר יומיומית לשימוש בפילטר ה-ND אפשר למצוא בצילומים בחוץ, בדרך כלל כאשר רוצים לצלם תמונות עם אפקט של תנועה במריחה. כמות התאורה השולטת בשטח לא מאפשרת להוריד את מהירות התריס לזמן יחסית ממושך לצורך המריחה (מפל מים, מכוניות על הכביש) ולכן הפילטר פותר די בקלות את המגבלה על אותו עיקרון שצוין קודם, בדוגמה של הסטודיו או צילום עם פלאש. במקרים אלו, רצוי מאוד להשתמש בחצובה לצורך המחשת אפקט התנועה במריחה, אך עם סביבה יציבה ללא תנועות מיותרות שפוגעות באיכות התמונה.

 

פילטר ND 
Neutral Density

 

עד כה דיברנו באופן כללי על שימוש במסננים כאשר בגדול ההנחה הייתה צילום צבעוני. אבל מה קורה כאשר משתמשים בפילטרים צבעוניים בצילום שחור לבן?
כן, זה משפיע מאוד על גווני התמונה. הנושא הוא חשוב כל כך שבמצלמות הדיגיטליות קיימות תיבות פילטרים צבעוניים, לצילום מונוכרומטי או במילים אחרות, צילום שחור לבן.
קרני האור המצולמות מתורגמות בגוונים שונים על גבי החיישן, וכפועל יוצא מזה, כאשר מבריגים פילטר צבעוני או משתמשים בתיבת הפילטר המובנת של המצלמה בצילום שחור לבן, ההשפעה היא שונה ביחס לצילום ללא פילטר וברור שכל צבע, משפיע שונה בכל טמפרטורה.

 

בצילום שחור לבן, כל פילטר צבעוני
מבהיר את הצבע עצמו ומכהה את המשלים שלו

 

לדוגמה:
בצילום דיוקן בשחור לבן, במידה ומשתמשים במסנן ירוק, התוצאה היא גוון פני המצולם ברכות בולטת יותר מאשר ללא פילטר. זה קורה כי מסנן ירוק משטיח את קרני האור שמוסיפות ניגודים לתמונה.

 

דוגמה נוספת, שמיים לפני או אחרי סערה ייראו כאלה אם משתמשים בפילטר כתום או עוד יותר, אדום עמוק.

 

בנוסף לפילטרים לאפקטים מיוחדים ישנם המסננים המדורגים. פילטרים אלו נראים חצויים בשני גוונים וברוב המקרים חצי מהפילטר הוא שקוף ורק החצי השני הוא בעל גוון לצביעת הסיטואציה במקום בו הוא מופנה. לדוגמה כאשר רוצים להקצין את הגוון החם בשעות השקיעה, פילטר כזה משאיר את חלקו התחתון של התמונה נטול השפעה, אך החלק העליון נראה כהה יותר ואדום או כתום יותר. כמו כן, השימוש היותר נפוץ של הפילטר הזה הוא הדירוג משולב עם ND, כלומר, חצי ממנו שקוף לחלוטין וחלק אפור מאוד כהה (ND  ) וכך ניתן לקבל חשיפה יותר מאוזנת כאשר חלקו העליון של הצילום אם מדובר בצילום נוף או בים, בהיר מאוד. 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

Please reload

קורס צילום בחיפה

קורס צילום בתל אביב

2016

המרכז לצילום אומנותי
0