צילום סטודיו - החוויה מתחילה כאן

צילום סטודיו הוא תחום מיוחד בעולם הצילום הרחב. אנו מוצפים במסרים ויזואליים ממגוון של חברות ומותגים אשר מנסות למכור לנו מוצרים ולדאוג לבשר לנו שבלי המוצרים האלה, פשוט החיים שלנו אינם חיים. להישאר בבית הוא לא הפתרון... מפני שרק להדליק טלוויזיה או לגלוש באינטרנט, יחזיר אותנו לאותה מציאות. היום, בעולם של מותגים ומסרים חזותיים, יש המוני צלמים העוסקים בצילום מסחרי, לצד אלה העוסקים בצילום סטודיו כביטוי אומנותי כמו בכל תחום אחר בצילום. לסטודיו יש קסם משלו ולא פלא שהמוני צלמים בעולם מוצאים בו במה ליצירות מגוונות בנושאים שונים. הצילום המוקפד, היכולת לביים, הזמן שהצלם משקיע בהעמדת האובייקט או הדמות, קסם התאורה וכל כך הרבה גורמים נוספים, עושים את צילום הסטודיו דבר מיוחד במינו שאין מי שנשאר אדיש. בניגוד מוחלט לכל תחום אחר, צילום סטודיו מצריך סבלנות וידע טכני עצום. כאן, לכידת הרגע או תנאי מזג אוויר הם גורמים לא מכריעים, לטובת גורמים אחרים כגון אסתטיקה וקומפוזיציות שמורות לצילום המבוים ולעתים קרובות מאוד, לעבודה בצוות. מוצר לפרסום לדוגמה, יהיה בעזרת התאורה ובעמדה נכונה או לא נכונה, בעל אופי כזה או אחר, וזה בסופו של דבר יהיה המסר החזותי שמופץ בקמפיין הפרסום. צלם סטודיו לא עובד לבד ברוב המקרים. העמדת התאורה, הקמת הסט והעמדת המוצר עצמו, מצריך עבודת רקע של מספר שעות לפחות עד שהצילומים עצמם מתחילים. כמו כן, יש זוויות רבות בזמן הצילום שרק הצלם רואה מהעמדה שלו בזמן שמצלם, לכן שיתוף הפעולה של אסיסטנט אחד או יותר הוא דבר בלתי נמנע, מפני שהצלם חייב להיות בזווית העדשה, וכך הצלם מחלק הוראות לעוזריו על פי מה שרק הוא רואה בטרם הצילום או תוך כדי העבודה. ברור שנושא צילום סטודיו הוא מורכב ורחב מאוד. במאמר זה ננסה להדגיש את ההיבטים החשובים ביותר. קורס צילום למתחילים או קורסי צילום למתקדמים, משלבים שיעורי צילום סטודיו כחלק בלתי נפרד מתכנית לימודי צילום. צלם סטודיו אינו יכול להגיע לצילומים הראשונים או הפשוטים ביותר שלו אם קודם לא עבר הכנה נכונה של כל הקשור לתפעול מצלמה. נושאים כגון צמצמים, מהירויות התריס, עדשות, רגישויות החיישן ועוד, הם הבסיס המינימלי ביותר הדרוש, וזה עוד לפני שנכנסנו לכל מאפייני התאורה כמו דרגות תאורה, כיוון, עוצמה, גלי צבע וטמפרטורה. בגדול ניתן לומר שצילום סטודיו מתחלק מבחינת התאורה לשתי קבוצות מאוד מוגדרות: תאורה חמה רציפה ותאורת פלאשים. לכל סוג תאורה היתרונות והחסרונות שלו והצלם בוחר אותן על פי סגנונו ורצונו האישי או לעתים, לפי דרישות הלקוח או הסקיצה שעל פיה הוא פועל.

 

התאורה הרציפה לא חייבת להיות בהכרח חלשה וצהובה. היום ישנן היום תאורות בטמפרטורות שונות, גם קרובות לגוונים של אור יום ובעוצמות די חזקות שעוזרות לצלם לעבוד ברגישויות חיישן יחסית נמוכות מבלי לקבל צילום מגורען מדי ומהירויות תריס כאלה שמבטיחות צילומים די יציבים ולא רועדים עקב עוצמת תאורה טובה ומספקת. כמובן, המוצר הוא זה שיקבע את רמת התאורה ואופי התאורה. עדיין התאורה מפלאשים היא המנצחת הגדולה והמועדפת בצילום סטודיו. תאורה מפלאש מבטיחה צבעים אמינים ומאפשרת לעבוד בתוך חלל הסטודיו בתנאים הדומים לאלה שהצלם איתם עובד בחוץ, באור יום מלא. הפלאשים ברוב המקרים הם כאלה חזקים, שרגישות הסנסור יכולה להיות נמוכה, גם המינימלית בסרגל הרגישויות, מהירות התריס היא בכל המקרים מהירות הסנכרון - דבר שמבטיח יציבות בזמן ההבזק, וצמצמים סגורים עד מאוד בגלל אותה סיבה, עוצמת פלאש גבוהה על מנת לקבל עומק שדה רחב. כך ניתן להבין ששימוש בפלאש רק משפר את הביצועים ותורם לעבודה, ואם זה לא מספיק, בצילום כגון מזון, או כל מוצר שחי בפרק זמן מצומצם ביותר (גלידה, כדור קצפת, ילדים קטנים ולא סבלניים), לא נצליח אם לא מופעלים פלאשים שיקפיאו את הנושא בעוצמות אור חזקות, בפולסים קצרים ובעוצמה שתאורה רציפה לא מצליחה לעשות. תאורה רציפה חזקה יותר, מסנוורת יותר ומחממת יותר- נתון גורלי לחלק גדול מהמקרים בצילום סטודיו.

 

 

מדידת החשיפה בתאורת פלאשים נעשית בעזרת מד אור חיצוני. יש לזכור שמד האור של המצלמה מעולם לא יכול למדוד תאורה מהבזק, אלא רק מגיב לתאורה רציפה. מד אור חיצוני מתחבר לפלאש וכך נתוני הצילום המומלצים יופיעו על הצג. במקרה של עוצמות תאורה שונות כאשר משתמשים ביותר מפלאש אחד, הצלם מחשב את כיווני אור השונים והעוצמות השונות, על מנת להשיג אופי בתמונה ולא צילום שטוח מתאורה פרונטלית. לכן בזמן המדידה, אפשר לצפות מראש באמצעות מד האור את השפעת התאורה על האובייקט המצולם ולעשות את התיקונים בהתאם לזה.

 

 

 

מד אור חיצוני לפלאש


לכל פלאש בסטודיו יש חיישן פעיל שמקבל את ההבזק מהפלאש הראשי (מהירות האור), כך ניתן לעבוד עם יותר מפלאש אחד. כך לדוגמא, בצילום פורטרט סטודיו תאורה אחת יכולה להיות מצד ימין של המודל ופלאש נוסף בעוצמה חלשה מצד שמאל בכדי לתת לחלק שנותר חשוך בצילום מילוי תאורה. ניתן אפילו להוסיף פלאש שלישי מלמעלה, לכיוון השיער, על מנת להשיג הברקה בחלקו של הראש שנותר כהה מדי וכך להגיע לדמות מופרדת מהרקע דבר שממחיש בתמונה את מימד העומק. 
תחומי הצילום בסטודיו הם רבים. צילום פורטרט, צילום מוצר לפרסום, צילום אופנה, צילום ביוטי (צילום יופי), צילום עירום ועוד הרבה. כל תחום עם המאפיינים האישיים שלו. יחד עם זאת, לכל צלם הסטייל והסגנון האישי שלו. טבעי שהצלם יבטא את סגנונו בכל תחום, ובמקצוע הזה סוכנויות הפרסום עובדות באופן קבוע עם צלמים שמצליחים יותר כל אחד בתחומו. לדוגמה, אותה סוכנות פרסום שלוקחת על עצמה קמפיין מוצרים לקטלוג או פרסום, תעדיף לעבוד עם צלם המתמחה בתחום זה ותבחר לעבוד לצילום פורטרט לפוליטיקאי בקמפיין בחירות, עם צלם שמצטיין בצילום אנשים או דיוקן.
מבחינה טכנית יש לציין כי בחירת התאורה הנכונה תקבע את אופי המוצר עם פני המצולם. כלומר, בעבודת צילום סטודיו עם פלאש, יש להרכיב על ראש הפלאש את האביזר המתאים, מפני שהפלאש עצמו רק פולט אור לאזור שהוא מכוון. במידה ודרישת הצילום היא לצייר תאורה רכה על האובייקט, ישנם אביזרים רבים מאוד בעלי דרגות רכות כאלו ואחרות וכך הצלם יכול לבחור סופט-בוקס (קופסת אור), מטריות לריכוך אור, מסנני אור ועוד רבים. כנ"ל לגבי דרגות הניגודיות, כגון מטריה קונטרסטית, סנוט, ספוט ועוד.
 

 

 


צילום סטודיו על כל גווניו, ההזדמנות להקים את הסט מההתחלה עד הסוף, מהעמדת התאורה ועד הקליק האחרון. חוויה של ממש.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

Please reload

קורס צילום בחיפה

קורס צילום בתל אביב

2016

המרכז לצילום אומנותי
0