צילום רחוב, צילום אורבני ומה שבינהם

צילום רחוב או צילום אורבאני כפי שנהוג לקרוא לקטגוריה הזאת במקומות מסוימים, משלב את כל האלמנטים שעושים מעולם הצילום, אתגר מרתק. לא שזה לא קיים בתחומי צילום אחרים, אלא שבצילום רחוב, אין צלם ואין צופה שיישארו אדישים. צילום רחוב דורש את כל ההשקעה בידע ובזמן למען התמונה המוצלחת, ותמיד יש לזכור שאם היא לא תגיע (ולעתים זה קורה), איש לא יוכל לבטל את הרגש והדריכות שבהכנות לצילום הזה. צילום רחוב מערבב טכניקת שליפת המצלמה עם בנייה אסטטית באותו זמן, כיוון שהמאפיין הבולט והדומיננטי הוא שצילום רחוב לא ניתן לביים, והצלם לוכד או מפספס סיטואציה שמעולם לא תחזור להיות מה שהייתה. הנושאים הם רבים ומגוונים ולא הכל תמיד מונח מול עינינו. הכל משתנה ככל שהשעות חולפות, ולא רק עקב השפעת התאורה בשעות מסוימות במהלך היום או הערב, אלא גם קהל הולכי הרגל, השתקפויות על חלונות או רכבים ועוד מרכיבים רבים שהם בעצמם נושאי הצילום או מהווים את הרקע לתמונה, ומיומנות הצלם היא זאת שתגלה את קיומם.

 

 

כמה שהביטוי צילום רחוב מזכיר התרחשות שעל מדרכה, כביש או מעברי חצייה ברמזור, ניתן למצוא בתוך אותה קטגוריה גם מרכזי קניות, תחנות רכבת ובמקומות מסוימים גם שווקים, כיוון שהאינטראקציה האנושית משתלבת עם הסביבה במגוון מקומות שמצטלמים כרקע לעיסוק או למיקום הרגעי או הקבוע של אותם דמויות. לכן, כפי שניתן לראות, התחום הספציפי הזה בצילום, רחב בממדים עצומים. אותו מושג 'צילום רחוב' עלול לשדר שהצלם פועל בשטח כלוכד סיטואציות מזדמנות. זה אולי נכון, אבל רק לחלק מפסיפס האפשרויות. צלם אחר יעדיף ליזום את הסיטואציה או לחכות בסבלנות, לעתים מרגיזה, שהתמונה המיוחלת תגיע. כך או כך, העמקה בתחום הצילום אורבאני תגלה לכולם שסבלנות תמיד תכתיר בהצלחה את המשימה. ראשית, מכיוון שלעתים נדירות ניתן לביים את התמונה או לסדר אותה בכדי שהיא תהיה כזאת כפי שהצלם דמיין ועוד תיראה ספונטנית, וגם כי סיטואציות רבות דורשות עיתוי מדויק מאוד במתן הלחיצה הנכונה, ובשביל זה הניסיון הוא דבר בלתי נמנע.

 

בדומה לצילום טבע, לא תמיד לנסוע ליעדים רחוקים מבטיח את התמונות הטובות ביותר. אמנם הסביבה יחסית חדשה והדמויות שונות מאלה שאנו רגילים לראות ביומיום, אך עדיין זה לא מבטיח שהתמונות יהיו מוצלחות יותר, בגלל המקום עצמו. אפשר בהחלט להגיע לתוצאות משביעות רצון בכל מקום, עם הידע הנכון, הציוד המוכן, הצלם הדרוך... והרבה מזל. כן, גם בצילום רחוב צריך מינון לא קטן מזה. ראשית, העדשה הטובה ביותר לצילום רחוב היא זאת שמורכבת על המצלמה. עדשה יקרה בתוך התיק, בזמן שההתרחשות בעינית המצלמה, לא מועילה. לעתים קורה שהצלם מרכיב עדשה באורך מוקד ארוך מצילום קודם ופתאום קורה משהו ממש מול עיניו. להרים את המצלמה לאותו נושא, משמעותו לראות חלק קטן ממנו, או כלום, ואולי גם מטושטש עקב המרחק. לעצור את הכל באמצע הרחוב, לשים את העדשה הארוכה בין הרגליים תוך סכנת נפילה, הכנסת חלקיקים אל תוך גוף המצלמה בזמן החלפת העדשה, לא ממש מומלץ, וברוב המקרים, כאשר סוף סוף התהליך הסתיים, העדשה הארוכה ורחבת הזווית שבתוך התיק מחפשת את הדמות שכבר מזמן עברה וזה לא מה שתכנן הצלם. כאן המקום לעסוק מעט בטכניקה שבצילום רחוב.

בכל קורס צילום אנו לומדים סגנון אישי. הצלם, בכל התמחות שהיא, מפתח עם הזמן סגנון משלו לעבודה נכונה בשטח ולוקח תמיד מודלים לחיקוי, מקורות השראה או טיפים שראה קודם לכן או מתעקש ללמוד עליהם, לטובת המשימה. לדוגמא, ישנם צלמים שמסתובבים במשימת צילום רחוב עם שתי מצלמות, ובמקום להחליף כל הזמן עדשות, הם יעדיפו לשלוף מצלמה אחת ולשמור את השנייה תלויה על הכתף. אחרים, מעדיפים להרכיב על מצלמה אחת עדשה בעלת אורך מוקד משתנה (זום) שתכסה את רוב הטווחים, למשל עדשת 18-200 מ"מ שברוב המקרים, גם אם העדשה אינה איכותית מאוד, מאפשרת את רוב המרחקים שברחוב סטנדרטי. כמו כן, היות והעיתוי בצילום רחוב הוא קריטי, צלמים רבים מעדיפים לוותר על גורם הסבלנות שבלחיצה אחת, ברגע המכריע כפי שנהוג לומר, ולהפעיל את מנוע רצף הצילומים ולעקוב אחרי הסיטואציה המצולמת בצרור של לחיצות בתקווה שכל הסדרה או חלק ממנה תצליח להנציח את אותה סיטואציה מיוחלת. וכמובן לא ניתן לדלג על ההיבט הרגשי והאנושי, הפעם לא של הצלם אלא של המצולם בשטח. אמנם הצלם עושה את עבודתו ברחוב, בשטח ציבורי לגמרי, אך תגובה לא נעימה או סירוב להצטלם בכל מני טונים, חייבים להילקח בחשבון.

כאן נכנסת לתמונה הכימיה האנושית, הדרך להשיג את התמונה מבלי להסתכן, מבלי לתת לתגובה עוינת להרוס את החלק הטוב שבצילום הזה, ולמעשה, זו האינטראקציה שבין הצלם למצולם. כמו תמיד ניתן להרכיב עדשות בעלות אורכי מוקד 200 מ"מ או יותר ולעבוד בסוג של סתר, עם כל המשתמע מזה, כגון רעידות לא רצויות, אפשרות מעבר להולכי רגל או רכבים בין העדשה הארוכה לבין המצולם עקב המרחק בו העדשה הזאת עובדת, ומצבים אחרים שתורמים או מפריעים להצלחת המשימה. על כן, לא פלא שבצילום רחוב בניגוד לכל תחום צילום אחר ניתן לראות צלמים מקצועיים ביותר, חלקם במשימת צילום לעיתון או מגזינים נחשבים, מסתובבים בצילום אורבאני עם מצלמה קומפקטית, מאיימת פחות, בולטת פחות, אבל כמו שאומרים, עושה את העבודה. היום, כל אדם עם טלפון נייד הוא צלם בפוטנציה. אז הקהל ברחוב התרגל לראות שהכל בחיים פוטוגני ושווה צילום, אך עדיין ציוד מושקע ומקצועי, נראה מאיים בעיני קהלים מסוימים. הנושאים בצילום רחוב הם רבים. רבים ומגוונים מאוד. קסם הצילום הזה בלתי נגמר בדיוק מאותה סיבה שקודם נדונה, הסיטואציה שתמיד תפתיע ולא ניתן לשחזר או לביים אותה. עכשיו, ברגע זה בדיוק בו עבדכם הנאמן כותב ויש מי שקורא, במקומות רבים בעולם ואפילו מאוד קרוב אלינו, משהו קורה ברחוב, משהו ששווה צילום!

 

לגלריית צילום רחוב

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

Please reload

קורס צילום בחיפה

קורס צילום בתל אביב

2016

המרכז לצילום אומנותי
0